Åh, jag känner mig som Jane.


Idag kände jag mig riktigt fin. Jag fick känna mig som Jane Eyre med den nyfunna spetskragen och den fina broschen!

Klänning
- present från förra året (loppis)
Spetskrage - loppis
Brosch - present (vintage)
Vita strumpbyxor - Ginatricot



Och så är det väldigt trevligt att baka har jag kommit på. Häromdagen gjorde jag pizzasnurror och igår gjorde jag pollymuffins! Nam-nam! De underbara formarna är från Village, där jag jobbar.

Pizzasnurror ca 25 bitar
Sätt ugnen på 225 grader. Blanda 50 g jäst, 4 dl ljummen mjölk, 2 msk olivolja, 1 tsk salt och 1 tsk socker. Arbeta in 12 dl vetemjöl. Låt degen jäsa i 30 minuter. Dela degen på två och kavla ut varje del till en stor pizza. Bred ut fyllning av 2 dl tomatpuré, 5 dl strimlad skinka, 5 dl ost, 2 dl oliver, 3 msk olivolja, 1 hackad lök. Smaksätt med salt, peppar och oregano. Rulla ihop degen som vid kanelbullar. Skiva rullarna i 2-3 cm tjocka skivor, lägg dem i formarna och gräddas i ugnen i ca 10 minuter.

Pollymuffins
6 stora/12 små muffins
150 g smör
2 dl gräddfil
Skal av citron
2 ekologiska ägg
1 ½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
1 dl kakao
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
1 påse polly

Sätt ugnen på 175 grader om du vill göra stora muffins och 200 grader för att grädda små. Smält smöret och tillsätt gräddfil och rivet citronskal. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och pösigt. Rör ner den ljumma vätskan. Blanda vetemjöl, kako, bakpulver, salt och vänd ner det i smeten. Placera ut pappersformar i en muffinsform och fyll formarna till 2/3 med smet. Stick ner några polly i varje form och grädda i mitten av ugnen i cirka 20 minuter om du gör stora muffins eller 12-15 minuter om du gör små.

Kommentarer
Postat av: emmie

vilken fin krage ;) ;)

2009-02-24 @ 21:10:56
Postat av: Olivia

Hehehe, tack ;)

Postat av: sam

jag måste flika in med en fin liten kommentar här ;) haha.. ja jag kommenterar allt såsom det ska (så får du tolka det på bästa sätt, såsom e rätt :P:P hoho)

2009-02-26 @ 23:00:33
Postat av: Olivia

Hehe, tack eller vad jag nu ska säga ;-)

2009-02-27 @ 07:22:25
URL: http://oliviajohansson.blogg.se/
Postat av: samuel

ehh hehe ja vad skrev jag igår.. crazy



fina bilder å gött att baka!

2009-02-27 @ 15:05:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback