Gåsevadsholms slott







Mamma och jag hade en mor och dotter-dag idag. Vi åkte till Gåsevadsholms slott utanför Kungsbacka.

Vi åkte fram på den långa landsvägen som skulle leda till det privatägda slottet. Mamma saktade ner och sade: "Nu börjar jag känna igen mig!". Där sitter mor och dotter, lika fascinerade och intresserade av slott och gamla gods.
Mellan träden ser vi det. "Där är det!" utbrister mamma. Från den stunden försvann jag helt och hållet in i min värld och bara glodde. Ett stort, pampigt slott reser sig på vänstersidan. Tankarna bara flyr.

Tänk att det där underbara sagoslottet ligger så nära där vi bor. Bara en halvtimmas resväg ungefär. Inte nog med det, det är ju kungens syster prinsessan Desirée som äger det. Paret bor dock inte där, utan på Kobergs slott i Västergötland. Men oh så fantastiskt.

Jag är en romantiker, helt klart. Jag fick det till och med bekräftat på den senaste svenska-lektionen, då vi pratade om just romantiker och Romantiken. Alla "kriterier" för att vara en romantiker stämde in på mig. Perfekt. Men det sorgliga med att vara drömmare och romantiker är att man inser att verkligheten ändå aldrig kan undgå en. Varje gång man kommer tillbaka till verkligheten, som idag till exempel, spräcks bubblan och allt blir plötsligt grått och trist. Drömvärlden är väl alltid den perfekta antar jag, så ibland får jag ta tag i mig själv och inte låta mig luras in i drömbubblan för mycket. Inte låta böckerna eller filmerna eller landsbygden lura in mig i det perfekta som gör att verkligheten sedan blir så påtaglig.

Jaja, vad är en bal på slottet?

Efter slottsupplevelsen åkte vi till Bräutigams marsipan/choklad/kaffe/glass-butik och åt årets första kulglass! Jag köpte med mig en liten burk med hostpiller i också! Visst är den söt?


Tack underbara mamma för denna dag. Åh, jag är så glad att du är min mamma och att du och jag gillar samma saker. Vem skulle annars förstå mig och mina fantasier?

Kommentarer
Postat av: kajsa

har du aldrig vart där innan .. det är underbart det slottet .,, när min pappa var liten bodde han i en flygel av det.. Vackert va!!!

2009-05-02 @ 14:13:58
Postat av: Olivia

Nej det var första gången!

Nä, är det sant? Vad häftigt!! Hur kom det sig?

Postat av: Anneli

Skulle gärna vilja besöka detta slott också. Någon bland mina förfäder bodde i närheten. Det har verkligen en ovanlig färg det här slottet.

2011-09-05 @ 14:25:32
URL: http://metrobloggen.se/5generationer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback