Glace ou four

96859-645

Okej, det ser väl inte supergott ut, men det är det.
'Glace ou four' åt jag första gången då vår fransklärare i 9:an bjöd oss på detta, och det var verkligen jättegott! Så fick vi receptet, och jag har gjort det några gånger. (Glace ou four är franska och betyder "glass i ugn")

Glace ou four

Ingridienser

Havrebotten:
80 g smör
3 dl havregryn
150 g strösocker

150 g florsocker eller strösocker
5 ägg
vaniljglass
frukt eller bär                                Ugn: Havrebotten: 225 C
                                                    Slutligen: 300 C

1. Dela vitorna och gulorna på 5 ägg

2. Gör en tårtbotten. T.ex. rulltårtsbotten (se kokbok) eller gör en havrebotten "på en höft".

3. Havrebotten: Smält smöret och blanda med havregrynen. Vispa gulorna med 150 g strösocker och blanda med det andra. Grädda i nedre delen/mitten av ugnen ca 20 min, 225 C.

4. Vispa först vitorna och blanda sedan i 150 g florsocker eller strösocker. (=marängen)

5. Lägg frukt eller bär på tårtbottnen och lägg sedan på glassen. (Mängden bestämmer du själv, OBS, väldigt mättande!)

6. Täck glassen helt med marängen.

7. Grädda i het ugn 300 C. OBS! Det går väldigt fort, det räcker med 2-3 min!

Kommentarer
Postat av: Annie

Åh, så sjukt gott! Det gjorde vi i hemkunskapen förra veckan :)

Postat av: Olivia

Annie: Ja, det är verkligen såå gott! :D (Ps. Inte långt till Alingsås nu!:D)

2008-03-06 @ 17:11:51
URL: http://oliviajohansson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback