Varför detta tjat om Jane Eyre varje gång?

JO, därför... Se filmen så förstår ni! Låna boken eller filmen av mig, så ni kan förstå vad jag menar! Jag lever jämt i en drömvärld.. jämt, jämt, jämt. Jag vill helst inte veta av annat än filmvärlden! Bort med allt annat, typ..

Nu har Fanny sett den oxå. Hon grät, visst hade jag rätt om den? Nu fick hon äntligen se den, och hon blev minsann inte besviken! Nu lånade hon med sig boken hem :), läs den med nöje Fanny! Du kommer gråta ännu mer!


Aaaah. Suck.
Min favoritscen:

Mr. Rochester: "We have been good friends, haven't we Jane? It's difficult... to part from a friend and know you will never meet them again. And you and I, it's like we're a pair of Eshtons twins, bound together in some unworldly way, sharing a spirit, we''re so alike! When we're parted... when you leave me, I believe that bond will snap and I will bleed inwardly. But you will forget me after a while."

Jane: "I will never forget you! How can you imagine that? Who do you think I am? I wish I'd never been born, I wish I never come here! I wish I never grown to love Thornfield. I love Thornfield, I love it because I have lived a full life, I've not been trampled on. I've been treated as an equal. You have treated me as an equal. You are the best person I know, and I cannot bear the thought that having to leave you."

Mr. Rochester: "Must you leave me Jane?"

Jane: "Of course I must, because you have a wife."

Mr. Rochester: "What do you mean?"

Jane: "Blanche Ingram of course! You're going to marry her, you promised, sir!"

Mr. Rochester: "I've not promised Blanche anything."

Jane: "In to someone, who's inferior to you. Someone who you have no sympathy with. Of course I must go! Do you think I'm a machine? That I can bear it? Do you think because I'm poor, plain, obscure and little that I have no heart? That I'm without soul? I have as much heart as you, and as much soul. And if God has given me some beauty and wealth, I would make it as hard for you to leave me as it is now for me to leave you."

Mr Rochester: "You will not leave me Jane!"

Jane: "No, no let me go!"

Mr. Rochester: "Jane, Jane. Don't struggle so."

Jane: "I'm a free person! And I go, let me please!"

Mr. Rochester: "Yes, yes you will. You will decide your own destiny. Jane, I offer you my hand, my heart and all my posessions."

o.s.v.

Kommentarer
Postat av: Sarah

Haha, now we are talking deep stuff!!!

Alltså grejen med Jane Eyre är den att det är drygt att läsa! Kolla filmerna går helt okej, med lite vilja men ändå ;) men böckerna är sanslösa att läsa! Man läser och läser och läser och man står fortfarande fast i samma dialog efter typ 20 sidor! Det är där det kraschar när det gäller att läsa dem ;)

Puss <3

2008-06-16 @ 22:06:00
Postat av: Olivia

I always talk deep stuff ;-)

Jag håller inte med dig nånstans! Iaf inte då jag läste ur 400 sidor tjocka Jane Eyre på mindre än en vecka! Satt som fängslad! Likaså min mamma :-)

Har du sett nån Jane Eyre-film?

Postat av: Sarah

Haha, shore you do!

Inte en hel, delar av den och det går som sagt att titta på, med lite vilja ;) Jag får la förbättra mig även på den fronten!

Puss <3

2008-06-17 @ 09:58:29
Postat av: Émelie

Haha, tro't eller ej, jag tycker Jane Eyre är lika dryg att läsa som Sarah sa, men jag kom på en idé. Vi kanske borde läsa de där gräsliga förkortade versionerna, Penguin-böckerna eller vad de nu heter? x) Bara för att säga "Vi HAR läst den!"

Med min begränsade kunskap om Jane Eyre måste jag ändå säga att Mr. Rochester är en förrädisk typ. --- sin --- fru på ---! Utan att säga något Jane! :O Inte gentlemannamässigt hur man än ser på det, du! ;)

2008-06-17 @ 19:27:44
Postat av: Olivia

Haha, Émelie! Penguin-böckerna räknas inte ;) Du får inte uttala dig om Mr Rochester då du inte läst boken! Tala illa om honom är som att tala illa om alla sina vänner! Det du! ;) Visst, han låste in sin fru.. Men vad kunde han göra, stackarn! Han blev tvingad att gifta sig med henne, upptäckte att hon var psykiskt störd och kunde uppenbarligen inte begära skilsmässa med den tokstollan! Skulle han dödat henne?

2008-06-17 @ 19:42:46
URL: http://oliviajohansson.blogg.se/
Postat av: Sarah

Stackarn, snack om elände! Men det måste ju finnas nått annat sätt, kom igen använd fantasin ;)

Emelie: Så konstigt att vi har samma åsikter om ett ämne, det händer ju typ aldrig ;) Vi gör en kupp och läser Penguin-böckerna tycker jag xD



2008-06-17 @ 20:50:26
Postat av: Émelie

Viva la penguin-revolución, Sarah! :D

Lite frisk luft hade säkert gjord tokstollan gott :) Han kunde ju alltid ha sålt henne till en cirkus? xP

2008-06-18 @ 11:27:53
Postat av: Olivia

Kul att ni har gjort min blogg till en chatt flickor :D HAHA!

2008-06-18 @ 11:30:14
URL: http://oliviajohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback