Hårmodell

Hårmodell. Det ordet innefattar så mycket så att jag inte kan ta allt i ett blogginlägg. Det måste upplevas för att verkligen förstå.

Jag vet inte vart jag ska börja. Du kommer inte orka läsa detta inlägg om jag berättar allt, det kommer bli svårt att sammanfatta. Om du ändå inte orkar (som du säkert inte gör!) kan du läsa punkterna i den feta stilen.

I alla fall. Jag var hårmodell idag för en Matrix-kurs. Det innebär att det är proffsfrisörer och en proffssminkös som gör i ordning mig i det senaste bland hår och färger, för att visas upp för inspirationssugna frisörer i denna Matrix-kurs.
För att fatta en lång historia kort:
Erica har varit hårmodell förr och blev uppringd och förfrågad om intresset var stort nog att vara det ännu en gång. Och, hon fick dra med kompisar. Där kommer jag in i bilden. 'En gratis klippning+färgning och gratis hårprodukter är ju inte helt fel', tänkte jag. Så jag sa ja.
Vi åkte till Kurorten i Varberg, där kursen skulle vara, och blev inskrivna i en sektion med inriktning på färg. Fredag kl 14 och idag, lördag, skulle vi befinna oss på Kurorten för att stylas.

När man är modell får man sitta mycket still, i alla fall tills fokuset kommer på sig själv. Jag fick vänta i 1,5 timma innan dem över huvudtaget tvättade mitt hår. Sen kom frisören med saxen i högsta hugg. Jag fick bli av med mitt hår en bra bit, vilket var skönt. Page.

Nästa steg, efter några timmar förstås, var färgningen. Jag var jättenervös över vad frisörerna Eva och Cecilia, kallad Cilla, hade kokat ihop. Och oväntat nog efter sköljningen, blev mitt hår ljuslila. Jag trodde med min tolkning av frisörernas "färg-prat" att det skulle blonderas, men när jag senare lär mig att R betyder rött, och RV rödviolett, förstår jag att mitt hår skulle gå igenom en förändring jag aldrig varit med om.
Ericas grundfärg var klar, resten skulle fixas imorgon. Men mitt hår var dem inte nöjda med förrän efter tredje färgningen.

Lördagen med stort L. Jag och Erica blev den första gruppen till sminkrummet, 07.00. Jag fick matchande make-up till min hårfärg. Stark, rosa nyans på ögonlocken med svart kajal, och knallrosa läppstift. Läppstiftet stack ut rejält med dess färg, men alla hade lika starka, färgglada läppar. Det var en liten chock när jag tittade mig i badrumsspegeln, och inte förrän många timmar senare hade jag vant mig vid den nya stilen. Annorlunda och ovant, men ändå häftigt och riktigt kul.

Jag skulle inte påstå att jag hade särskilt långtråkigt under dagen ändå. Färsk frukt, varm choklad, mackor, pajer och hemlagad pizza var ju alltid välkommet när man var hungrig. Frukten piggade upp som en vitamindos då man var lite sockersugen och trött. Boken jag hade med mig kom aldrig till användning, inte heller lyssnade jag så mycket på min iPod. Jag pratade med nya människor, skrattade, tittade på när andra blev stylade, tog kort med kameran jag lånat av Daniel och massa annat. Ändå får man räkna med lite dötid då och då.

Håret var inte klart. Nu skulle det snyggaste och roligaste, enligt Eva, fixas i mitt hår; effekter. Men, det skulle göras på scen, inför ett trettiotal frisörer, i strålkastarljus. Coolt!
De olika grupperna vi var indelade i, gick på och av scenen efter färgning och visning av frisyrer och hår. Mitt hår sköljdes och effekterna hade tagit plats i det lilablonda håret. Det blev mörklila och blont och såg ut som slingor. Men istället för att kalla det slingor ska jag berätta att det var New York-tema i denna kurs. När färgerna skulle sättas i håret använde frisörerna olika tekniker hur färgen skulle läggas i håret. Teknikerna kallades för Big Apple, Empire State Building, Frihetsgudinnan och det dem använde på mig; New York Yankie. Det ska se ut som ett N och ett Y där dem lagt färgerna, men det är bara sånt som frisörer förstår sig på antar jag, för det är inget jag ser :)

När vår grupp var färdigfärgade fick vi, dem återstående två omgångarna visa upp oss på scen undertiden Eva och Cilla berättade om våra hår. Vi hade blivit fotograferade före färgning och klippning, så jag fick se bilden på mig på en duk bredvid. Vilken skillnad! Men, först nu ikväll har jag förstått varför alla andra modeller tycker mitt hår är jättesnyggt och häftigt! Det tog tid att vänja sig :)

Vilken dag! Jag är jättenöjd. Tack alla urduktiga frisörer, speciellt Cilla och Eva! Och framförallt, Erica. Du är helt sjukt bra som bjöd med mig i detta! :D Tycker om dig starkt.

KRAM!

96859-127 96859-129
Visst ser jag sur ut? ;)
Sminket gör en del, ellerhur?

Kommentarer
Postat av: Emmie

Vad roligt! Är ditt hår alltså lila nu?
Ditt livs upplevelse ? ;)

2007-01-21 @ 13:27:16
Postat av: Olivia

Det är svårt att förklara färgen. "Kall plommonbeige" och "ljung" har frisörerna kallat den. Det är liksom inte knallila om det låter så :)
Haha, nä inte riktigt. Men oj, vad kul det var!

2007-01-21 @ 14:23:47
Postat av: Hanna

låter spännande det här Olivia. Ser framemot att se dig igen, i ditt lila hår (: ha det fint i trysil nu!

Postat av: Alfred

Kan du inte smäcka upp några bilder?

2007-01-21 @ 23:34:47
Postat av: Olivia

Hanna: Det blir spännande :) Jag åkte inte till Trysil. Blev sjuk :(
Alfred: Det kommer vilken dag som helst. Erica har tagit bilder, ska få av henne! :D

2007-01-22 @ 11:55:35
Postat av: Ebba :D

jag läste hela! hoppas du har det bra i trysil! bryt inga ben :)

2007-01-23 @ 13:39:03
Postat av: Olivia

Ebba: Oj, du var mig en flitig läsare! Kul att du läser :) Jag åkte inte till Trysil, blev sjuk.

2007-01-23 @ 18:35:08
Postat av: nathaliia

Väldigt snyggt;)

2007-01-23 @ 19:42:19
Postat av: Olivia

Nathaliia: Tackar, tackar!

2007-01-23 @ 19:57:19
Postat av: clara

åh, vad söt du är! superfin!

2007-01-28 @ 14:27:08
URL: http://underbaraclara.webblogg.se
Postat av: Julia

Fräckt azzå, nu blev jag också vad sugen på att bli hårmodell!

2007-02-04 @ 20:08:33
URL: http://juvlia.blogg.se
Postat av: Julia

Fräckt azzå, nu blev jag också vad sugen på att bli hårmodell!

2007-02-04 @ 20:08:50
URL: http://juvlia.blogg.se
Postat av: Olivia

Åh Clara, så super-söt-snäll du är!
Tackar Julia.. Det är en upplevelse, råder dig till att prova! Det är ju trots allt gratis ;)

2007-02-08 @ 21:01:16
Postat av: ..

Hej, jag vill gärna vara en hårmodell fast jag vågar inte för jag vill inte klippa av mitt hår, kan man bestämma det själv?
Kan man säga till att man bra går med på att färga håret inte klippa det?
:P

2008-05-01 @ 16:33:29
Postat av: Olivia

Anonym: Det som jag var på var inriktat på färgning, så själva frisyren var inte så viktig. Frisören frågade i och för sej mig, "får jag klippa ditt hår?" men det får man helt bestämma själv, om det inte är inriktat på just frisyrer.

2008-05-05 @ 19:59:40
URL: http://oliviajohansson.blogg.se
Postat av: Hilda

Jätte snyggt :D

2009-06-22 @ 13:05:46
URL: http://www.metrobloggen.se/lime
Postat av: Eva Hagedorn

Supersnyggt....:-)

Fräscht med lite färg så här inpå våren.



www.boutiquehagedorn.se

2010-03-02 @ 13:25:46
URL: http://www.boutiquehagedorn.se
Postat av: Olivia

Tack så mycket! Roligt att du tittade in!

2010-03-02 @ 17:34:38
URL: http://oliviajohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback