Jane Eyre.

96859-341

Filmen (serien) lever fortfarande kvar när jag vaknar. Efter tio timmar finns alla scener där, fortfarande lika klart. Filmen om Jane Eyre.

Jag säger det varje gång jag sett en riktigt bra film, att det är den bästa jag sett. Och jag måste uttrycka mig om denna också. Den är helt fantastisk. Den har allt. Verkligen. Många filmer är kärlek rakt igenom hela filmen, ingen dramatik. Tråkigt, säger jag. Den här är speciell. Regissören har verkligen fått med allt från boken. Det är bra gjort.

Både jag och mamma läste boken under Frankrike-semestern. Vi var lika betagna av den båda två. Därför blev jag jätteglad när jag hittade en nyinspelad version från 2006. Jag köpte den direkt. Jag ångrar det inte en sekund. Och nu sitter jag här, överröser filmen med beröm och önskar den vore verklig. Så känns den.

Jag fastnade för Mr Rochester som spelas av Toby Stephens. Charmig, charmigare, charmigast. Det kunde inte funnits någon bättre roll för att beskriva honom som i boken. Håret, ögonen, stilen - allt.
96859-343

96859-347

Och Jane Eyre. Den perfekta rollen. Jag såg bilder från andra versioner av filmen. Där passade inte rollen som Jane Eyre alls. Ruth Wilson tar rollen med storm. Hon är inte den här perfekta, snygga damen som ofta finns i filmer. Hennes ansikte tröttnar man inte att se på i fyra timmar.
96859-344


96859-342

Filmen får en klar 5:a. Helt klart en snyftfilm.

Kommentarer
Postat av: Jakob

Är det inte en serie? :-)

Postat av: Jakob

Måste förresten bara säga att jag hittade 13 (!) olika filmatiseringar av boken!

2007-08-15 @ 11:49:14
URL: http://jakobjohansson.blogg.se
Postat av: Olivia

Jaja, det är en serie, jag vet.
Oj! 13??? Wow... den måste varit populär som bok...

2007-08-16 @ 09:53:52
Postat av: frida

Hehe.. blir väl till att se den någon gång! :D Verkade bra! Kramar

2007-08-17 @ 00:09:51
URL: http://frostlie.blogg.se
Postat av: Olivia

Frida, självklart ska vi se den! Du och jag :). Du kommer gilla den tror jag :).

2007-08-17 @ 09:12:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback