Sista inlägget i Sverige?

Imorgon gäller det. I dagarna som gått så har jag omvartannat varit jätteglad och jättespänd. Jag har haft ont i magen och mått illa. Det var min kropps otrevliga sätt att fråga mig: "Vad ger du dig in på? Ska du ta steget ut i något okänt och lämna tryggheten här?", men då har mitt hjärta påmint mig om hur mycket jag ser fram emot detta, och vilket äventyr det kommer bli.

Idag är listan ganska lång på saker som jag ska göra. Ändå sitter jag fortfarande i sängen, och jag är alldeles för lat för att gå ur den. Men jag har planerat att prata med Emmie i Australien på Skype. En mycket bra anledning att inte börja med listan än! :) Jag ska packa, växla pengar på banken, ladda över musik till iPhonen och massa annat ointressant. Och så ska jag träffa syskonen i omgångar, och ta farväl för 3 månader.

Jag har den senaste veckan tänkt på de saker som jag kommer att sakna, och inte sakna, i några månader. Jag vet att jag kommer att sakna mitt rum, min familj med alla underbara syskonbarn, de vänner jag har kvar här, det svenska godiset, kyrkan, kanske tryggheten i att förstå vad alla säger... men jag älskar å andra sidan engelska språket, så det kommer nog bli en dröm! :)

I all nervositet denna veckan, så har en enda sång snurrat runt och runt i mitt huvud, och jag har inte kunnat släppa den. För några veckor sen, under en gudstjänst som jag inte var med på, hade en kille spelat och sjungt denna sången. Samma kväll var jag hemma hos min syster som var i full färd med att söva de tre pojkarna, och jag gick in till den äldste pojken, som fyller 8 nästa vecka. Han ville höra musik innan han somnade, och han ville höra just den sången som hade spelats på gudstjänsten samma morgon. Jag kände igen den, och med ens jag hörde min syster börja sjunga den, kände jag en sån glädje. Jag älskar den, och tack vare att jag blev påmind om den vid det tillfället, så är det den sången som denna veckan, om och om igen har snurrat runt i mitt huvud. Sången är skriven av Ola Serholt, som var pappa och släkting till några av mina vänner. Ola gick bort i cancer för ett år sedan, och han hade ett stort hjärta för lovsång. Han lämnade efter sig två helt underbara skivor, en utgiven 1999 och en som utgavs förra året. Sången jag pratar om kommer från den äldre skivan, och heter "Över berg och djupa dalar". Så synd att ni inte kan höra den. Den finns inte ute på nätet.

Över berg och djupa dalar
Jesus, vill jag följa dig
Jag vill gå när jag hör dig tala
Till den plats du visar mig
Över berg och djupa dalar
Vill jag gå till livets slut
Men till sist i himmelens salar
Där min själ får vila ut

Liten tid vi lever här
Med mycket möda och stort besvär
Låt nu ingen hindra dig till att vila redan här
Om än ingen förstår vägen du går
Du måste ensam vandra
Var trogen i det du fått och det du förstått
Och se ej mer på andra

Han kommer igen vår gamle vän
För det har han lovat
Han gett oss ett hem i himmelen
Gett oss sin största gåva
Så ge inte upp om än tiden är tuff
Utan fortsätt kämpa
Vad gör det om du får lida här nu
Jämfört med det som väntar

Jag kan inte sluta lyssna på den! Den, och många andra låtar på den skivan talar till mig, många mitt i prick in i mitt liv just nu. Jag tror fullt ut att det var Guds plan att jag skulle leta fram skivan och börja lyssna på den precis i denna tid. Jag behöver bli så uppbyggd jag kan i min tro när jag nu reser iväg.


I'm leaving tomorrow. Crazy. I've been happy and nervous, again and again. But I know it'll be good. Or I hope so. Today I have a long list of things I need to do. For example, finish packing.
The last weeks I've been thinking of things I'm going to miss in Sweden, like: family and friends, my room, the candy, church, and maybe the fact that I understand everyone perfectly here... But I love English, so I know that'll be like a dream! :)
A while ago, I became reminded of a song that I really like, and I've been thinking of it the last week, so I searched for it and found the CD. And now when I listen to it, most of the songs really speak to me in right time. Thanks to Ola Serholt, who wrote the songs. I also think God had some kind of plan, that I was supposed to find that CD now, so that I could feel this way.

Kommentarer
Postat av: Caroline

Olivia! Vill bara säga att du ska ha det riktigt bra, det blir nog grymt :) Ta hand om dig! Kram

2011-02-28 @ 12:20:40
Postat av: Olivia

Tack Caroline!!! Hoppas du har det bra också! Stor kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback