Sofiero Slott - en underbar dagstur till fina Skåne

Efter mitt önskemål åkte jag, mamma och pappa till Skåne för att besöka något utav de många slotten som finns där. Resultatet blev detta, låt det sjunka in och njut. Det gjorde jag, till 150 %.





Framsidan och en del av trädgården.


"Ja det var en gång ett slott, som byggdes i Skåneland, och som hade en av de vackraste utsikten i världen, men när vi mottogo vårt Sofiero så fanns där knappast någonting i blomsterväg. Hela stället verkade mera som den förtrollade skogen, där sagoprinsessan låg och sof!"
- Kronprinsessan Margareta


Oskar ll:s rum. Restaurerat som det såg ut då. Möblerna är inte original, men resten.


Kronprinsessan Margaretas rum. Vackert, inte sant?


Vår nuvarande kungs farfar hade detta som arbetsrum. Kungens farfar ägde nämligen slottet tills han dog 1973. Sedan dess tillhör det Helsingborg.


1: Vyn från slottets balkong. Inga ord.
2: Vid stranden/havet.
3: Vi åt en supergod räkmacka njutandes av utsikten.


Det tog tid för mig att bestämma vilka bilder jag skulle lägga ut här, så dessa tre är bara några av alla de jag tog i den fantastiska trädgården runtomkring slottet: Rhododendron-trädgården. Rena djungeln fyllt av blommor...


Ett fint växthus, jag och mina föräldrar.


Slottsträdgården fylld med alléer, mega-tulpaner, klängrosor, äppelblom och allt du kan tänka dig!


Det fanns en "Maja i trädgården"-trädgård! Underbar! Allt var litet, och där sprang massor av barn. I ett hus med fönster som var låst satt Maja själv.


Jag fick med mig ett stort vykort hem, och också en spegel och ett bokmärke med Gustav Vl Adolf och Margareta i vinhuset. Jag köpte en handgjord vas i glas också, men jag glömde ta kort på den.

Efter slottsupplevelsen och efter att jag var tillbaka till världen igen ;-), åkte vi till ett gästgiveri en liten bit därifrån och åt. Jag åt skånsk äggakaka med fläsk och rårörda lingon. Det var smaskens!
Detta var min dag!

Kommentarer
Postat av: kajsa

Olivia jag finner inga ord! Rosen spaljeerna ( eller hur det nu stavas) och margaretas rum... underbart ..Vi måste dit någon gång.. HElt otroligt vackert!!! KRAM

2009-05-02 @ 14:15:54
Postat av: Olivia

Ja och detta är bara bilder Kajsa! Upplevelsen är så mycket bättre!!!!!! Ja vi måste dit man gång. Vi borde ta en slottsrunda genom Sverige! Vi hörs va? ;-) KRAM

Postat av: Anthony

ey^^viste du att jag e släckt med oscar den II?^^var bara tvungen att skriva de:P

2009-05-03 @ 14:46:07
Postat av: Olivia

Va, är du???? Det är ju riktigt tufft! Då kan man säga att en släkting till dig ägde det där slottet en gång.. haha. Men det är långt ifrån va?

2009-05-03 @ 18:49:22
URL: http://oliviajohansson.blogg.se/
Postat av: http://kajsafranzen.blogg.se/

oh yes my dear we will!!

2009-05-03 @ 19:42:44
Postat av: Linnéa

åh, jag måste verkligen åka dit nu när allt blommar! jag har bara besökt det under hösten, inte lika roligt! trots det så älskar jag sofiero, jag skrev mitt projektarbete på gymnasiet om just skånska slott och sofiero! och maja! fy, vad fint det verkar!

2009-05-04 @ 15:55:23
URL: http://linneahansson.blogg.se/
Postat av: Olivia

Ja det är underbart vackert! Du måste vara lycklig som bor i Skåne och ha alla slott och så nära! :-) och allt var typ dubbelt så grönt som vi har fått det nu de senaste dagarna!

Åh gör du?? Så kul ämne! Säg till om du behöver bilder eller nåt, jag tog runt 150 kort!



2009-05-04 @ 15:59:27
URL: http://oliviajohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback