"Borta med vinden"- prat

Jag är helt uppslukad av "Borta med vinden" just nu. Jag har läst 350 sidor nu (av 1050) och bara älskar den. Men i början var den inte alltför fängslande. Mer seg och långsam, och det har tagit lång tid att komma till den punkt jag är nu, men jag var fast besluten att jag skulle läsa den innan jag ser filmen. Tänk vilken tur att jag höll fast vid det! Och den där Rhett Butler fascinerar mig. Jag ska inte berätta för mycket för er som inte läst eller sett filmen, och som vill göra detta, men han är en underlig karl som är ganska spännande. Nu har jag dessutom köpt filmen billigt för att kunna se den så småningom... det lockar verkligen!

"(...) Hans läppar sökte sig vidare mot hennes handled, och hon förstod att han måste känna hur hennes puls bultade, när hennes hjärta slog hastigare, och hon försökte dra åt sig handen. Hon hade inte räknat med detta - inte med den här förrädiska heta vågen av en besynnerlig känsla, som kom henne att längta efter att fara med fingrarna genom hans hår och att känna hans läppar mot sin mun.
    Hon var inte kär i honom, sade hon sig förvirrat. Hon var kär i Ashley. Men hur skulle hon då förklara den här känslan, som kom hennes händer att darra och maggropen att kännas som is?
   Han skrattade sakta.
- Dra er inte undan! Jag ska inte göra er illa.
- Göra mig illa? Jag är inte rädd för er, Rhett Butler, eller för nån karl som går i ett par skor, skrek hon, förargad över att hennes röst darrade lika mycket som hennes händer."


Margaret Mitchell skriver och uttrycker sig på spännande och mycket bra sätt. Ja, jag tycker den är läsvärd så här långt! För er som inte vet vad den handlar om kommer en kort resumé här:

"Borta med vinden är romanen om den sköna och viljestarka Scarlett O'Hara och hennes dramatiska liv under de år då inbördeskriget sveper över amerikanska Södern. Hon upplever en stor besvikelse när den aristokratiske Ashley Wilkes inte besvarar hennes ömma känslor, utan gifter sig med en annan. Men snart rycks hon med av en hetare kärlek: hon möter den charmerande spelaren och äventyraren Rhett Butler. Med honom förenas Scarlett i en ödesgemenskap, och när kriget bryter ut kastar hon sig in i kampen för att rädda släktgodset Tara undan förintelse i den bittra striden mellan nord och syd."

Kommentarer
Postat av: Maja

Ja, visst är boken helt underbar!???

2009-03-11 @ 13:50:31
Postat av: Olivia

Ja jag kan inte sluta läsa den!!!

Postat av: Anonym

ååh...det är precis så här karen kingsbury skriver fast på engelska!!!

oh my!

2009-03-11 @ 20:02:35
Postat av: clarah

det var clara som skrev den föregående kommentaren :)

2009-03-11 @ 20:03:30
URL: http://claringen.blogspot.com
Postat av: Olivia

Åh, då måste hon skriva bra :D

2009-03-11 @ 21:19:30
URL: http://oliviajohansson.blogg.se/
Postat av: clarah

VERKLIGEN!!! och sen att böckerna är kristna och karaktärerna är kristna gör det bara ännu bättre!!!

2009-03-11 @ 21:40:14
URL: http://claringen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback