The Tenant of Wildfell Hall - sevärd!

Nu får det räcka, seriöst. Bara detta året har jag haft förkylning, influensa och nu magsjuka. Nu behöver jag väl inte vara mer sjuk resten av året? Hade varit skönt. Lyckligtvis är jag frisk nu.
    Igår fyllde mamma år. Min fina mamma. Ibland önskar man att man kunde ge henne något stort och alldeles överväldigande, så att hon blev fullkomligt överraskad! Det vore hon värd.
    Idag såg hon och jag en jättebra film! "The tenant of Wildfell Hall" baserad på novellen av Anne Brontë. Dessa systrarna Brontë börjar göra mig mer och mer fascinerad. Först Jane Eyre (av Charlotte Brontë) som helt och hållet uppslukade mig, både boken och filmen, och nu denna film. Mycket har man ju hört om "Wuthering Heights" (av Emily Brontë), men den har jag inte sett ännu. Det jag fascineras mest över när det gäller systrarnas skapande är mystiken blandat med längtan efter kärlek. Något som därmed skiljer Brontës från Austen. Austen's "Pride and Predjudice", filmversionen med Colin Firth, vet väl alla att jag tycker mycket om, men man ser mönstret i hennes berättelser tydligt. Man förstår vad som kommer hända redan från början. Däremot finner man det mystiska, spännande och ibland hemska i Brontës berättelser, som gör att man alltid blir överraskad och förvånad över handlingen! Det gillar jag. En sådan film har vi alltså sett idag. Och jag säger bara: se den! Om inte för handlingen så för att Toby Stephens är med i en av huvudrollerna! (Mr Rochester i Jane Eyre, versionen från 2006).


Kommentarer
Postat av: Émelie

Allvarligt talat, nu är det slut på att vara sjuk. Det räcker, okej? Sluta. Seriöst.







Och hälsa grattis åt mamma från mig!:D

2009-02-11 @ 21:06:36
Postat av: Olivia

Hjälp, vad rädd jag blev när du skrev så! Puh, lät som någon hemsk lärare som klagade på en! HAHA.



Hon hälsar tack! :D

Postat av: Linnéa

låter som en film i min smak!

2009-02-12 @ 17:13:29
URL: http://linneahansson.blogg.se/
Postat av: Olivia

Ja, efter vad jag läst på din blogg så tror jag du skulle tycka om den! :) Se den!

2009-02-12 @ 18:28:50
URL: http://oliviajohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback