Mormors kokbok och "Mon Chéri"

Jag ska borde sova nu egentligen, för jag känner mig otroligt trött. Jag borde passa på att få lite sömn för en gångs skull, men först måste jag bara blogga lite.

Igår och idag har jag ägnat en liten tid utav min fritid till att kika igen en gammal, nästan helt trasig kokbok som var min mormors, och där hon också skrivit massor av recept för hand. Väldigt roligt för mig som gillar saker från förr i tiden, och som dessutom inte träffat min mormor. Handstilen var förstås inte alltid läslig, det måste jag påstå, men på den tiden var det ju bara skrivstil som gällde.

Jag skrev av några utav recepten, framför allt marmelad-recepten, eftersom mamma inte har några sådana. När jag skrivit av ett utav recepten ser jag att mormor skrivit längst ned på sidan: "Gbg 25/4 1937". Då gick det upp för mig att den lilla kokboken verkligen var gammal! Wow. Sånt här är roligt!

Nog om det. Vet ni vad jag ska göra imorgon när jag kommit från skolan? Jag riktigt längtar, för jag ska på invigning av en vintage-butik som öppnar i Göteborg, vid namn "Mon Chéri"! Om ni vill, nej inte om ni vill, ni SKA gå in på bloggen som heter www.ilestmoncheri.blogg.se. Där kan ni se bl.a. vad som kommer att finnas i butiken.. Ååååh, och jag ska dit! Tänk att fynda riktiga original, som kanske ingen annan har! Lycka, lycka.

Nu kilar jag. Pys, pys.

Kommentarer
Postat av: underbaraclara

åh sådant där får mig också på fall. Hittade en gång ett uppläggningsfat i silver för en tia på loppis. När jag putsade det upptäckte jag att det stod, "till minne av guldbröllopsdagen 1927" det får mig nästan att börja gråta

Postat av: Olivia

Åh, nämen ååå! Då blir ju fatet något mer än bara ett vanligt, fint silverfat! Så otroligt vackert!

2009-03-02 @ 19:26:50
URL: http://oliviajohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback