Jag längtar efter jul...

När mörkret lägger sig över området och endast de många ljusen lyser upp den varma röda färgen på bordsduken, då julmust har köpts in i ett stort lager, och likaså pepparkakorna.
    Då julbaket är igång för fullt, och mamma står på sin vanliga plats i sitt röda, alltid välanvända julförkläde och bakar Helgas kakor. Hon häller över den mörka blockchokladen över de just färdiga kakorna och det doftar ljuvligt. Då lussekatterna bakas om och om igen, på grund av familjens kärlek till dessa saffransbullar.
    Julmusiken spelas, och alltid det klassiska kassettbandet som spelats i alla år: Agneta och Linda. Det är ingen jul utan det kassettbandet. Oavsett om vi behöver leta ihjäl oss i huset efter bandet, så är det alltid ett måste för att den äkta julkänslan ska komma fram.
    Frosten som kommit för att lägga sig över tak och träd är alltid speciellt välkommen till oss. Med en mor och en dotter som är förälskade i den vita snön, är det inga ledsna miner som visas då åtminstonde frosten kommit.
    Att på julafton få klä upp sig i det finaste man har, har alltid varit något som suttit i, i alla fall för mig. Om det inte vore för mitt korta hår skulle jag självklart också sätta upp två flätor med röda band i.
Julen är den gamla, hederliga högtiden för mig. Inget får moderniseras, aldrig. Jag är en traditionsbunden människa, och det kommer alltid att förbli en gammaldags jul fylld med ljus och gamla julsånger för min del.

Kommentarer
Postat av: Tomtens Dotter

Visst är det härligt att vi snart är där...

Postat av: Linnéa

åh, vad härligt inlägg! Jag älskar också julen och alla traditioner som hör till!

2007-11-08 @ 12:08:03
URL: http://linneahansson.blogg.se
Postat av: Olivia

Tomtens dotter: Ja, helt fantasiskt!!
Linnéa: Tack, ja julen är så ljuuuuvlig!!! Avgudar julen!

2007-11-08 @ 20:15:09
URL: http://oliviajohansson.blogg.se
Postat av: annie

åh, efter att ha läst det här inlägget längtar jag ääännu mer efter julen! jag älskar den verkligen. och man får inte bryta på traditionerna :D man får inte heller glömma varför man firar jul, en viktig händelse detdär :)

2007-11-09 @ 13:38:05
URL: http://aeni.blogg.se
Postat av: Olivia

Annie: :) ja men visst längtar man? Men denna långa väntan är också härlig, tycker jag! Julen är verkligen underbar! Och nej, man får verkligen inte glömma varför! Det är ju det viktigaste av ALLT! Anledningen liksom!

2007-11-09 @ 19:57:09
URL: http://oliviajohansson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback