Julafton

Ännu en jul är passerad, jag känner mig nästan bortsprungen efter dessa veckor, så som tiden har gått i rasande fart. Julafton är ett minne blott, ett minne värt att tänka på, för det var en härlig dag.

Vi fick påbörja en liten tradition hemma hos Ola och Emma på förmiddagen. Vi fikade och gav Lisen julklappar, eftersom dem inte skulle fira jul hos oss.
Samuel och Karin kom sen hem och vi åt den årliga Julasoppan som vi alla har så kär. Den salta smaken av köttet och den alldeles förträffliga doften av timjan i soppan gör julafton.

En trevlig julafton var ämnad. Klockan tre hade pappa tänt brasan och vi satt alla lite trångt i soffan för att fästa ögonen på Kalle Anka. Karin med sin stora mage halvlåg där i soffan, vad trött man måste bli att bära på nåt så tungt.

Julafton rullade på. Vi spelade spel och delade ut julklappar.
Jag fick:
Grå kofta
Randig tröja
Strumpor
Lila halsband
Grå-randig stickad kofta
Lila klänning
Randiga pyamasbyxor + prickigt pyamaslinne
Svart liten jacka (ingen utejacka)
Locktång
Läppglans
Cd:
"Piece by Piece" - Katie Melua
"Between the dreaming and the coming true" - Bebo Norman

Knäcken, kolan, chokladen och allt det godaste kom fram innan gröten. Kvällen led snart mot sitt slut och jag började känna mig trött efter en ovanligt lång julafton. Efter att ha underhållt oss med ett trevligt spel, plockade mamma fram gröten, och även det klassiska gröt-paketet som Joann brukar köpa varje år. Vartannat år får han ju tyvärr inte vara med och slåss om det hemma hos oss, men roligt är det!

Gröten hade tyvärr blivit lite bränd, (mamma, var inte ledsen. Du gör alltid god gröt!) men trots det blev mandeln funnen. Karin var den lyckliga som fick paketet. Det hela slutade däremot oerhört skrämmande... I paketet låg en riktigt, enligt mig, hemsk gummi-skorpion! Samuel och Jakob skrämde mig tills jag grät, då kan man kalla någon rädd. Usch, såna där kräldjur av gummi är det värsta jag vet.

En härlig julafton. Idag kommer familjen Hjalmarsson på besök och det står lutfisk på matsedeln.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback